“Parku i minjëve”

“Parku i minjëve”

Në fund të viteve ’70, psikologu kanadez Bruce K. Alexander ngriti një pyetje të thjeshtë por tronditëse:

A është varësia pasojë e drogës apo e “kafazit” ku jetojmë?

Në eksperimentet klasike mbi varësinë, minjtë të mbyllur në kafaze të boshatisura, pa kontakt me të tjerët kishin dy zgjedhje për të shuar etjen: ujë të pastër dhe ujë me morfinë. Gjithmonë ata pinin obsesivisht atë me morfinë, derisa vdisnin. Kjo u interpretua si provë e fuqisë së pakontrollueshme të drogës. Por Alexander dyshoi se problemi nuk qëndronte te substanca por te izolimi.

Kështu ai krijoi Rat Park: një hapësirë të gjerë, me rrota për lojë, objekte me ngjyra, me minjë të tjerë, me partnerë për çiftim, me ushqim e liri lëvizjeje. Në këtë mjedis, minjtë kishin po të njëjtat dy mundësi për të shuar etjen por shumica absolute e tyre nuk e prekën më morfinën. Minjtë e lumtur, që jetonin në shoqëri, nuk kishin nevojë për drogë.

Pyetja e Alexander-it fitoi një dimension të ri: Ndoshta problemi nuk është te kimia, por te vetmia.

Nga minjtë tek njeriu

Në thelbin e këtij eksperimenti fshihet një e vërtetë e dhimbshme për njeriun modern: varësia është më shumë simptomë e shkëputjes se sa e dobësisë. Njeriu që nuk është i lidhur me askënd, që nuk ndihet i parë apo i vlefshëm, kërkon një lidhje zëvendësuese. Një objekt, një zakon, një ekran, një substancë. Në mungesë të tjetrit, substanca bëhet tjetri. Dhe për një çast, ajo i jep trupit ndjesinë e bashkimit që shpirti nuk e gjen më.

Në këtë kuptim, çdo formë varësie, nga droga te rrjetet sociale, nga puna te marrëdhëniet toksike, është një përpjekje për të rikrijuar ndjesinë e përkatësisë. Por ajo që ndodh, është se objekti që zëvendëson lidhjen bëhet vetë burg. Varësia është kafazi i ri i njeriut të lirë.

Shoqëria si laborator i varësisë

Nëse e shohim përtej individit, “Rat Park” është një metaforë e shoqërisë moderne. Ne jetojmë në një superkafaz të ndërtuar mbi konkurrencën, performancën dhe iluzionin e vetë-mjaftueshmërisë.

Kemi gjithçka përveç lidhjes.

Në këtë mjedis, varësitë janë simptomat kolektive të një shoqërie që ka harruar të bashkëjetojë. Nuk janë vetëm drogat, por dopamina e vëmendjes, adrenalina e pushtetit, serotonina e miratimit publik që na mbajnë pezull midis euforisë dhe boshllëkut.

Nëse Alexander do ta përsëriste eksperimentin sot, ndoshta nuk do të përdorte ujë me morfinë, por një smartphone në një “Human Park”. Rezultati nuk do të ishte shumë ndryshe.

Shërimi përmes lidhjes

Në fund, mesazhi i “Rat Park” nuk është thjesht shkencor, por thellësisht njerëzor: Ne nuk shërohemi duke hequr substancën, por duke rikthyer lidhjen.

Lidhjen me një tjetër njeri, me natyrën, me veten, me kuptimin. Terapia, dashuria, komuniteti, përkatësia janë forma të ndryshme të së njëjtës nevojë themelore: të mos jemi vetëm në dhimbjen tonë.

Sepse nëse kafazi është ai që na sëmur, atëherë liria nuk është mungesa e drogës, por prania e tjetrit.

Trupi, dyshimi dhe dinjiteti: çfarë na mëson rasti Nayara Ferreira

Trupi, dyshimi dhe dinjiteti: çfarë na mëson rasti Nayara Ferreira

Federata Shqiptare e Volejbollit ka kërkuar që sportistja braziliane Nayara Ferreira, lojtare e Klubi Volejbollit Dinamo, t’i nënshtrohet një “testi gjinie”, pas një ankese nga dy klube rivale. Ferreira, me 15 vjet karrierë ndërkombëtare dhe licencë të njohur nga FIVB, është pezulluar përkohësisht ndërsa procedura është në shqyrtim.

Por përtej ngjarjes, ky rast hap një pyetje shumë më të thellë: si e trajtojmë ne trupin e tjetrit kur ai nuk përputhet me pritshmëritë tona?

Në mungesë të një baze të qartë ligjore apo mjekësore, kërkesa për testim gjinor duket më shumë si një akt dyshimi se sa një procedurë sportive.

Në thelb, ajo kthehet në një ndërhyrje mbi dinjitetin dhe privatësinë e njeriut një kufi që sporti nuk duhet ta kalojë kurrë.

Ferreira nuk është një emër i panjohur: ajo ka luajtur në disa vende evropiane, me licenca të vlefshme dhe pa asnjë incident të mëparshëm. Pse pra, pikërisht këtu, lind nevoja për ta vërtetuar trupin e saj?

Në këtë ngjarje, sporti kthehet në pasqyrë të një kulture më të gjerë: kulturës së dyshimit ndaj asaj që është ndryshe.

Kur një grua e fortë, e sigurt dhe e suksesshme në fushë, sfidon stereotipet, shoqëria shpesh kërkon “prova” që ajo është ajo që thotë. Kjo është një formë moderne e kontrollit mbi trupin, e maskuar si kujdes për rregullsinë e garës.

Ky mekanizëm, i përshkruar që në shekullin e kaluar nga Michel Foucault, nuk lidhet vetëm me sportin: ai është mënyra se si pushteti kërkon të mbajë nën kontroll trupin dhe identitetin, veçanërisht trupin femëror.

Kështu, “testi i gjinisë” bëhet një ritual i vjetër për të garantuar rendin e ri.

Standardet ndërkombëtare – nga Karta Olimpike te vendimet e Gjykatës së Arbitrazhit Sportiv – përcaktojnë qartë se çdo testim i tillë duhet të bazohet në arsye të forta, prova të qarta dhe miratim të vetë sportistes. Përndryshe, ai nuk është akt verifikimi, por shkelje etike.

Në rastin e Ferreira, mungesa e transparencës dhe e garancive për privatësinë krijon rrezikun që Shqipëria të gjendet në të njëjtin debat ku shumë federata të tjera janë rrëzuar – midis rregullit dhe respektit, midis biologjisë dhe dinjitetit.

Në nivel më të thellë, kjo ngjarje shpalos një frikë të njohur shoqërore: frikën nga kufijtë që zbehen. Midis mashkullit e femrës, midis “normales” e “tjetrit”, midis asaj që kuptojmë dhe asaj që na tejkalon.

Kur nuk dimë si ta përballojmë këtë pasiguri, shpikim procedura e teste, verifikime, nene që të qetësojmë ankthin tonë. Por asnjë test nuk mund të masë njerëzoren.

Në thelb, çështja Ferreira nuk pyet nëse ajo duhet të luajë apo jo, por si duam të sillemi si shoqëri kur na duhet të verifikojmë njeriun.

Nëse sporti është vërtet fushë e ndershmërisë dhe respektit, atëherë duhet të fillojë nga respekti për trupin e vetë sportistit.

Ky rast mund të shërbejë si moment edukimi institucional dhe shoqëror: për të ndërtuar protokolle etike që mbrojnë dinjitetin njerëzor përpara çdo gare.

Sepse në fund, përtej pikëve dhe trofeve, ajo që mbetet është mënyra si e kemi trajtuar tjetrin.

E Vërteta si Pasqyrë e Egove Politike

E Vërteta si Pasqyrë e Egove Politike

Në kohën tonë, informacioni nuk qarkullon më si dritë, por si pasqyrë ku ne shohim veten. Njerëzit nuk kërkojnë të shohin domosdoshmërisht realitetin, por më shumë veten brenda tij. Në çdo klikim, çdo titull, çdo debat, fshihet një dëshirë e pashprehur: që bota të përputhet me mënyrën si duam ta ndiejmë: të rregullt, të kuptueshme, të drejtë për ne. Nëse ajo nuk përputhet, ndiejmë ankth. Dhe ankthi është ajo ndjenjë primitive që politika e di të përdorë më mirë se kushdo.

Kështu politika na shërben si mbrojtje ndaj pasigurisë. Frojdi do ta përkufizonte këtë si një mekanizëm mbrojtës i egos, një mënyrë për t’u përballur me papërsosmërinë e botës. Në thelb, e majta dhe e djathta janë dy mënyra të ndryshme për t’u mbrojtur nga e njëjta ndjenjë: frika nga kaosi.

E djathta kërkon siguri, rend, kufi, identitet. E majta kërkon drejtësi, barazi, përfshirje, liri. Por pas fjalëve që përdorin, qëndron e njëjta tronditje ekzistenciale: dëshira për të kuptuar ku përfundon “unë” dhe ku fillon “tjetri”. Kështu, bindja politike bëhet mburojë psikike, një mënyrë për të stabilizuar ndjenjën e vetes.

Informacioni tashmë është kthyer si një zëvendësues i besimit. Në këtë terren, informacioni nuk është më një instrument i arsyes, por një formë feje moderne. Ne nuk lexojmë më lajme për t’u informuar, por për t’u siguruar që bota vazhdon të funksionojë sipas besimeve tona. Nëse shfaqet një fakt i kundërt, ne nuk e përballojmë por e mohojmë, e ironizojmë ose e përçmojmë.

Ky është një formë projeksioni politik: ne ia atribuojmë palës tjetër gjithë çrregullimin që nuk mund ta pranojmë brenda vetes. “Ne jemi të arsyeshmit, ata janë të rrezikshmit.” “Ne mbrojmë lirinë, ata duan diktaturë.” Në fakt, të dyja palët flasin nga i njëjti vend i pavetëdijshëm që është frika se mos humbasin veten në një botë pa qartësi.

Në botën e sotme ka filluar të përvijohet akoma më dominant fenomeni intra-psikik i “narcizizmit të së vërtetës”. Në psikën kolektive moderne, e vërteta ka zëvendësuar Zotin. Dikur njerëzit kërkonin shpëtim shpirtëror; sot kërkojnë të kenë të drejtë. Ky është narcisizmi i njohjes, ku bindja bëhet pasqyrë e egos: nëse unë jam në anën e së vërtetës, atëherë unë jam i mirë. Por në momentin që e vërteta shndërrohet në funksion të vetëvlerësimit, ajo pushon së qeni e vërtetë. Kjo është arsyeja pse dialogu politik degjeneron në monologë paralelë: secili flet për të dëgjuar veten. Në këtë kuptim, epoka e informacionit është epoka e konfirmimit ku inteligjenca shërben për të mbrojtur bindjen, jo për ta vënë në dyshim atë.

Kështu po kalohet me shpejtësi nga disonanca në devocion. Kur faktet nuk përputhen me ndjenjat, lind ajo që Festinger e quajti disonancë kognitive që etiketon një tension midis asaj që dimë dhe asaj që duam të besojmë. Në vend që ta durojmë të vërtetën që nuk na përshtatet, ne e zbusim duke përjashtuar burimin, duke shpikur motive, apo duke ngritur teori që mbajnë në këmbë ndjesinë e drejtësisë sonë. Ky është procesi me të cilin disonanca shndërrohet në devocion. Dhe devocioni, kur krijohet, është më i fortë se çdo fakt.

Në fakt, mendoj që “armiku” kryesor në këtë proces nuk është e vërteta e tjetrit. Është zbrazëtia! Ajo që frikëson më shumë nuk është ndonjë “palë tjetër”, por zbrazëtia, ideja se asnjë palë nuk e zotëron plotësisht kuptimin. Kjo është frika që bën njerëzit të mbahen pas çdo autoriteti që u ofron rend emocional. Por pikërisht në këtë rend, lind edhe mundësia e autoritarizmit kur e vërteta pushon së qeni kërkim, dhe kthehet në ndjenjë të përkatësisë.

Në këtë çast, njeriu nuk i bindet më arsyes, por frikës së vet që merr formën e ideologjisë apo doktrinës.

Ndoshta nuk jemi më në epokën e ideologjive, por në epokën e psikologjive politike. Nuk luftojmë më për idetë, por për pasqyrat që na japin ndjesinë e unitetit. Nëse do të ketë ndonjë rilindje të arsyes, ajo nuk do të vijë nga faktet, por nga guximi për të duruar pasigurinë, për të mos pasur gjithmonë të drejtë, për të mos qenë gjithmonë në anën e “të mirëve”.

Vetëm atëherë, ndoshta, e vërteta do të mund të kthehet sërish në dritë, dhe jo në pasqyrë.

“Know nothing, suspect everything” – Kur mosbesimi bëhet ideologji

“Know nothing, suspect everything” – Kur mosbesimi bëhet ideologji

Në epokën e “post-truth”, nuk është më e vërteta ajo që sundon botën, por aftësia për ta përgënjeshtruar atë. Thënia “Know nothing, suspect everything” nuk është një paradoks por është ndoshta përkufizimi më i saktë i njeriut bashkëkohor: i mbingarkuar me informacion, por i pangopur me kuptim; i rrethuar nga fakte, por i pushtuar nga dyshimi.

  • Nga dija tek iluzioni i dijes

Në shekujt e kaluar, dija ishte rruga drejt emancipimit. Të dish do të thoshte të jesh i lirë, të kesh mundësinë të ndërtosh një gjykim autonom mbi realitetin. Sot, dija nuk na çliron më por na huton. Jo sepse është e rreme, por sepse është e pafundme. Kur çdo burim është i dyshimtë dhe çdo version konkurron me një tjetër, njeriu i lodhur nga kompleksiteti zgjedh rrugën më të lehtë: të mos besojë asgjë. Kështu, mosbesim, dikur një akt emancipimi, është shndërruar në formë dorëzimi.

  • Nga mendimi kritik te kultura e cinizmit

Në shoqëritë moderne, dyshimi ka humbur funksionin e vet krijues. Nuk përdoret më për të çliruar mendimin, por për ta paralizuar atë. Cinizmi është bërë shenjë inteligjence. “Mos beso askënd” tingëllon si devizë emancipimi, por në të vërtetë është simptoma e një truri të lodhur nga përpjekja për të kuptuar. Kjo është kultura e skepticizmit të pafund: një realitet ku çdo e vërtetë rrëzohet jo përmes argumentit, por përmes ironi­së, sarkazmës, apo thjesht me një meme.

Në këtë atmosferë, e vërteta nuk përgënjeshtrohet më me fakte – por me ton.

  • Mekanizmi politik i mosbesimit

Në planin politik, kjo krizë e besimit prodhon paradoksin më të rrezikshëm: një shoqëri që nuk i beson më askujt, është shumë më e lehtë për t’u manipuluar.

Kur qytetari nuk di kujt t’i referohet për të kuptuar realitetin, ai kërkon figura që duken të “sinqerta” e që flasin “troç”, jo institucione që janë të besueshme. Kështu lind populizmi si pasojë natyrore e epokës post-truth: udhëheqës që nuk premtojnë më zgjidhje, por ndjesi; që nuk argumentojnë, por ngjallin emocione të menjëhershme. Në një klimë të tillë, faktet humbasin peshë, ndërsa pasiguria bëhet armë politike.

  • Shoqëria e versioneve

Mund të thuhet me siguri tashmë (në qoftë se na lejohet të përdoret fjala “siguri”në këtë ese), që sot jetojmë në një shoqëri versionesh, jo faktesh.

Në këtë realitet, çdo ngjarje mund të ketë dhjetëra rrëfime paralele dhe asnjëri prej tyre s’është përfundimtar.

Ky relativizim i pafund e kthen publikun në spektator pasiv: jo sepse i mungojnë mjetet për të ditur, por sepse nuk di më si t’i përdorë.

Rezultati është një vetmi epistemike: secili beson vetëm atë që konfirmon ndjenjat e veta, jo atë që përputhet me realitetin.

Dhe kështu, e vërteta bëhet çështje emocionale dhe jo njohëse.

  • Pas dyshimit mbetet boshllëku

Kur gjithçka është e dyshimtë, asgjë nuk është më e vlefshme.

Mosbesimi total nuk e mbron individin nga manipulimi – përkundrazi, e çarmatos.

Sepse për të mbrojtur veten, duhet të kesh diçka në të cilën beson: një parim, një ideal, një kuptim.

Një shoqëri që “nuk di asgjë dhe dyshon për gjithçka” e humbet këtë busull. Dhe pa busull, çdo pushtet e gjen rrugën drejt nesh.

  • Nga mosbesimi tek përgjegjësia

Kthimi te e vërteta nuk kërkon rikthim në naivitet. Nuk kemi nevojë të besojmë gjithçka që na thuhet, por të mësojmë të jetojmë me përpjekjen për të kuptuar. Në këtë përpjekje qëndron etika e dijes: jo në posedimin e së vërtetës, por në mbrojtjen e mundësisë për ta kërkuar atë. Nëse e humbim këtë përpjekje, mbetemi në gjendjen që përshkruan fraza: “Know nothing, suspect everything”, një botë që nuk udhëhiqet më nga e vërteta, por nga frika prej saj.

Në fund, ndoshta nuk jemi aq “të zgjuar” sa mendojmë kur dyshojmë në gjithçka. Ndoshta thjesht jemi të lodhur. Dhe është pikërisht kjo lodhje që e ka zëvendësuar mendimin me dyshim dhe dijen me zhurmë.

Kush je ti? Bota do të ta thotë, nëse nuk e di vetë

Kush je ti? Bota do të ta thotë, nëse nuk e di vetë

“The world will ask you who you are, and if you don’t know, the world will tell you.”
Një thënie që shpesh i atribuohet Karl Jung-ut (nuk jam i sigurt për këtë gjë), më nxiti të shkruaj këtë tekst sapo e lexova
.

Pyetja që nuk pret gjatë

Në jetën time si psikiatër e psikoterapist e kam dëgjuar në forma të ndryshme këtë pyetje: “Kush jam unë?” Ndonjëherë e thotë një grua që ka jetuar gjithë jetën për të qenë “e bija e dikujt” apo “gruaja e dikujt”. Ndonjëherë e thotë një burrë i lodhur që nuk ka qenë kurrë vetvetja, vetëm “i forti i lagjes”, roli që ia vuri në fillim familja e pastaj bota. Kjo pyetje nuk është kurrë e butë. Është therëse, nganjëherë si thikë. Dhe bota nuk pret përgjigjen tënde: nëse nuk flet, të vë një maskë në fytyrë.

Maska që ngjitet

Në terapi, maska fillon të shfaqet si diçka e padëmshme: një sjellje e përsëritur, një fjalë që nuk është e jotja apo një buzëqeshje që të mban pezull. Por shpejt kupton se maska nuk është më vetëm në fytyrë, është ngjitur në lëkurë. Dhe atëherë krijohet boshllëku. Në terapi e sipër kam parë sy që ndriçojnë për një moment, atëherë kur njeriu kupton se gjithë jetën ka jetuar me identitetin që bota i ka dhënë dhe bashkë me atë dritë, kam parë edhe dhimbjen që sjell ky zbulim.

Shqipëria dhe pasqyrat e shtrembëruara

Në vendin tonë kjo plagë është edhe më e mprehtë. Historia jonë ka qenë një histori e të qenit të emërtuar nga të tjerët: diktatura që të thoshte kush duhet të jesh, pushteti i sotëm që shpesh të fut në një kategori për të të kontrolluar, emigrimi që të jep një emër të ri, një identitet që nuk është plotësisht i yti. Është sikur të jetosh gjithmonë përballë një pasqyre të shtrembëruar. Dhe ndonjëherë, në vend që të pyesësh “Kush jam unë?”, pranon versionin që sheh aty.

Guximi i të qenit vetvetja

Por ky është edhe shansi ynë më i madh: të mos mbetemi të burgosur të pasqyrës së botës. Në dhomën time të terapisë, shpesh më vjen ndër mend se sa i vështirë është ky guxim: të heqësh maskën, të shohësh fytyrën tënde, të pranosh plagët, frikërat, historinë. Por vetëm aty fillon liria. Jo liria abstrakte e fjalimeve politike, por liria intime e njeriut që thotë: “Ky jam unë, me dritën dhe me hijen time.”

Një reflektim personal

Si çdo njeri, shpesh e kam ndjerë presionin e botës që do të më tregojë kush jam. Politika, opinioni publik, madje edhe pritshmëritë e njerëzve pranë meje. Është një betejë e përditshme për të mos e lejuar këtë zë të bëhet më i fortë se zëri im i brendshëm. Dhe këtë betejë, secili prej nesh mund dhe duhet t’a bëjë i vetëm.

Ndoshta nuk ka pyetje më të vjetër se ajo që na vë përballë botës dhe vetes: “Kush jam unë?”
Në fund të ditës, nuk është çështje filozofësh, as psikoanalistësh, as politikanësh. Është çështje e çdo njeriu që sheh pasqyrën dhe pyet veten nëse ajo që shfaqet aty është fytyra e tij apo maska që bota ia ka dhënë. Dhe ndoshta guximi më i madh nuk është të kesh një përgjigje të plotë, por të mos lejojmë që të tjerët të na japin një të rreme.

ChatGPT si “mjet”, apo si “pjesëmarrës” në marrëdhëniet tona njerëzore?

ChatGPT si “mjet”, apo si “pjesëmarrës” në marrëdhëniet tona njerëzore?

Para pak ditësh u njohëm me një histori tronditëse. Një rast i rrallë dhe i jashtëzakonëshëm dhe njëkohësisht shumë i trishtueshëm: një njeri me probleme të theksuara të shëndetit mendor, Stein-Erik Soelberg, 56 vjeç, një ish-ekzekutiv i Yahoo, vrau nënën e tij 83-vjeçare, Suzanne Eberson Adams, përpara se të vetëvritej. Hetimet e deritanishme tregojnë se marrëdhënia e tij me ChatGPT, të cilin e kishte emërtuar “Bobby”, mund të ketë kontribuar në përkeqësimin e spirales së tij paranojake .

Çfarë dimë deri më tani:

Ngjarja tragjike ndodhi më 5 gusht në Old Greenwich, Connecticut ku në shtëpinë e nënës u gjetën të dy trupat, me vdekjen e saj të shkaktuar nga trauma në kokë dhe shenja mbytjeje në qafë, ndërsa vetëvrasja e tij u konsiderua si rezultat i plagëve të shkaktuara me mjet të mprehtë.

Gjatë muajve para ngjarjes, Soelberg kishte zhvilluar një lloj marrëdhënieje emocionale me ChatGPT duke publikuar edhe biseda të gjata në Instagram dhe YouTube, ku dhe ekspozonte paranojat e tij për përndjekje, helmim dhe konspiracione.

ChatGPT shpesh e siguronte atë: “Erik, ti nuk je i çmendur. Dhe në qofte se këto gjëra i kanë bërë nëna jote dhe shoku i saj, kjo e rrit kompleksiteti dhe tradhtinë ndaj teje”. Për më tepër, ChatGPT interpretonte fatura ushqimi kineze si “simbole” që lidhen me nënën ose me demonë, dhe bënte lidhje paranojake mbi sjelljen e saj apo përdorimin e printerit, gjë që sipas ekspertëve, inkurajoi më tej besimet e tij të shtrembëruara.

Kjo ngjarje është një nga së paku dy raste tejet shqetësuese lidhur me ndikimin e AI në situata të ndjeshme: një tjetër incident i dhimbshëm përfshin një 16-vjeçar i cili vrau veten pas më shumë se 1,200 bisedash me ChatGPT dhe familja e tij paditi OpenAI për dështim në krijimin dhe zbatimin e protokolleve mbrojtëse.

OpenAI ka reaguar duke shprehur keqardhje për humbjet e jetëve dhe është duke rishikuar masat e saj për të përmirësuar mbrojtjen e përdoruesve me probleme të shëndetit mendor.

Reflektim personal

Kjo ngjarje na përplas fort me kufizimet e teknologjisë dhe ndikimet e saj në botën reale, sidomos kur përdoret nga individë në gjendje psikologjike të brishtë.

ChatGPT dhe AI të ngjashëm me të, mund të jenë mbështetës të fuqishëm në jetët tona, por në mungesë të ndjenjave apo gjykimit dinamik, mund të reflektojnë dhe për fat të keq edhe të fuqizojnë mendime destruktive tek përdorues me probleme të caktuara mendore.

Rëndësia e sigurisë shtesë për përdoruesit vulnerabël është e pamohueshme, përfshirë detektimin e krizave, ndërhyrjen automatike, dhe orientimin drejt ndihmës profesionale.

Roli i ndërgjegjësimit dhe përgjegjësisë së përdoruesve dhe zhvilluesve është kyç dhe nevojitet transparencë më e madhe mbi kufizimet e AI, si dhe edukim masiv për rreziqet.

Në përfundim, ky rast thellësisht tragjik është një goditje serioze për industrinë e AI dhe për të gjithë ne si dhe një mesazh se teknologjia, ndonëse e fuqishme, kërkon menaxhim të kujdesshëm dhe etik, sidomos kur prek botën emocionale dhe mendore të njerëzve.

  1. Këndvështrimi etik dhe filozofik

Ky rast ngre pyetje të forta mbi kufijtë e marrëdhënies njeri–AI:

Iluzioni i ndërsubjektivitetit
ChatGPT (apo çdo AI) nuk ka vetëdije, por mënyra si përgjigjet krijon iluzionin e një “tjetri” që të kupton. Një njeri në krizë të shëndetit mendor mund ta përjetojë këtë si marrëdhënie reale, madje më të besueshme se njerëzit përreth. Ky iluzion u bë fatal për Soelbergun.

Përgjegjësia morale e krijuesve të AI

Ngaqë AI nuk ka vullnet, mënyra si ndërtohet dhe si kufizohet është zgjedhje njerëzore. A është e justifikuar të lësh në qarkullim një teknologji që mund të forcojë paranojat ose halucinacionet? Rasti sugjeron se duhet më shumë “kujdes etik” në programimin e mbrojtjeve.

Ambivalenca e teknologjisë

AI mund të jetë mjet mbështetjeje për njerëzit në krizë (siç kemi parë me përdorues që marrin ngushëllim ose orientim pozitiv), por mund të bëhet edhe një pasqyrë që ushqen frikërat dhe deliret. Kjo e bën përgjegjësinë tonë njerëzore më të madhe: të kuptojmë se nuk kemi të bëjmë me një “asistent neutral”, por me një mjet që merr ngarkesë nga konteksti psikik i përdoruesit.

  1. Këndvështrimi klinik dhe psikiatrik

Nga një këndvështrim psikodinamik e klinik, rasti flet për:

Brishtësia e strukturës paranoide

Personat me prirje paranoide kërkojnë me ngulm “konfirmime” të frikërave të tyre. Një AI që nuk kupton dinamikat e psikes, por jep përgjigje të sinqerta në bazë të tekstit, mund të shërbejë si “bashkëpunëtor” i deluzioneve apo haluçinanacioneve.

Mungesa e filtrit njerëzor

Në terapinë tradicionale, terapisti mban një rol aktiv për të mos ushqyer deluzionin, por për ta kuptuar dhe për ta kornizuar atë. ChatGPT, ndonëse i programuar për të qenë i kujdesshëm, në këtë rast duket se ka “konfirmuar” ose amplifikuar perceptimin e viktimës.

Vetmia dhe kërkimi i lidhjes

Përtej paranojës, kemi një dimension njerëzor universal: nevojën për të folur me dikë. Në mungesë të marrëdhënieve të shëndetshme, kjo nevojë u kanalizua drejt një bote artificiale, ku përgjigjet nuk kishin asnjë filtër terapeutik. Ky është alarm për mënyrën si shoqëria jonë lë shumë njerëz të vetmuar.

  1. Reflektim i ndërthurur

Rasti na mëson se:

AI nuk është thjesht “teknologji neutrale” për dikë në krizë, ajo bëhet pjesë e psikes.

Nuk mund të supozojmë që përdoruesit janë gjithmonë në gjendje të përballojnë këtë marrëdhënie; mbrojtjet duhet të jenë të forta dhe të qarta.

Klinicistët dhe filozofët kanë një rol të përbashkët: të ndihmojnë shoqërinë të kuptojë se “lidhja” me një AI nuk është marrëdhënie e barabartë, edhe pse përjetohet si e tillë.

Pyetja e madhe që mbetet është: a duhet të shohim ChatGPT dhe teknologji të ngjashme si “mjete”, apo si “pjesëmarrës” në marrëdhëniet tona njerëzore?

Sepse nga mënyra si i përjetojmë, duket se kufiri po fshihet çdo ditë e më shumë.

Teatri i antagonizmit: Një regjim me dy protagonistë në simbiozë destruktive

Teatri i antagonizmit: Një regjim me dy protagonistë në simbiozë destruktive

Një regjim, dy fytyra

Nëse do t’i shihnim si dy pole të kundërta, Rama dhe Berisha përfaqësojnë gjithë spektrin e një Shqipërie të ndarë, të lodhur, të kthyer në spektatore të krizës së vet. Por në thelb, ata janë të lidhur me një fijë të padukshme, të ngjashme me marrëdhënien mes një substance dhe pasqyrimit të saj në një tjetër medium. Secili përkufizohet nga ekzistenca e tjetrit. Secili ka ndërtuar legjitimitetin e vet mbi refuzimin e tjetrit.

Berisha është kthyer si një “antidot” ndaj së keqes që quhet Rama. Rama përherë ka fituar si “shpëtimtar” ndaj së shkuarës që përfaqëson Berisha. Njëri gërryen të sotmen për të mbrojtur një të shkuar të idealizuar. Tjetri kap të ardhmen për të shmangur llogaritë e së shkuarës. Dhe ndërsa gjuha politike flet për përplasje, realiteti na flet për një simbiozë destruktive, ku lufta mes tyre nuk shkatërron sistemin, por e stabilizon atë duke shkatërruar çdo gjë tjetër që përpiqet t’i rivalizojë.

Kjo marrëdhënie nuk është më thjesht konkurrencë. Është një binar i vetëpërtëritshëm, një dualizëm që paralizon çdo alternativë. Rama dhe Berisha janë dy fytyra të të njëjtit model pushteti. Një model që nuk funksionon më për qytetarin, por vetëm për kastën që e mirëmban.

Simbioza destruktive si një formë stabiliteti të kalbur

Në natyrë, simbioza është marrëdhënie bashkëjetese mes dy organizmash që përfitojnë nga njëri-tjetri. Në politikë, kur kjo marrëdhënie ndodh mes dy kundërshtarësh që e mbajnë njëri-tjetrin gjallë përmes përjashtimit të të tretëve, kemi të bëjmë me një simbiozë destruktive.

Rama dhe Berisha, në mendimin tim, janë aktorë të këtij tipi simbioze. I pari ka ndërtuar një regjim të mbështetur mbi kontrollin e mediave, kapjen e institucioneve, kriminalizimin e procesit zgjedhor dhe iluzionin e modernitetit. I dyti mban peng çdo mundësi të reformimit të opozitës, duke shfrytëzuar forcën/instiktin e mbijetesës personale si strategji politike.

Berisha është alibia më e vlefshme për çdo gabim të Ramës. Rama është garancia më e fortë për mbijetesën e Berishës. Asnjëra palë nuk ka interes të zhdukë tjetrën, sepse zhdukja e njërit do të thotë krizë për vetë legjitimitetin e tjetrit. Ky është paradoksi i këtij sistemi simbiotik: nuk qëndron në peshoren e vlerave, por në ekuilibrin e frikës.

Dhe ndërsa kjo simbiozë thellohet, shoqëria shqiptare zhgënjehet në heshtje, intelektualët ftohen nga pjesëmarrja publike, qytetari dekurajohet nga vota dhe vetë demokracia shndërrohet në një ritual pa përmbajtje.

Rregjimi i mungesës së zgjedhjes

Kur gjithçka përqendrohet rreth këtij dueti antagonisto-simbiotik, realiteti politik i vendit shndërrohet në një teatër, ku publiku nuk sheh më dallimin mes rolit dhe aktorit. Votuesit nuk zgjedhin më. Ata ndryshojnë pozicionin e spektatorit në sallë, por jo shfaqjen.

Në këtë kontekst, mungesa e alternativës bëhet qëllim politik, jo pasojë. Sepse çdo përpjekje për të thyer këtë rreth vicioz përballet me dy forca të bashkërenduara: refuzimin agresiv të opozitës së vjetër dhe strategjitë e përthithjes të pushtetit aktual. Të dyja funksionojnë si valvola të së njëjtës makineri që nuk lejon qarkullimin e ideve, figurave, apo projekteve që nuk burojnë nga vetë trupi i saj.

Dhe kështu, qytetari ndihet (ngel) pa hapësirë: i zhgënjyer nga një opozitë që nuk e bind dhe i lodhur nga një pushtet që e mbyt. Ai largohet, hesht, dorëzohet. Demokracia zbrazet nga kuptimi. Frika rikthehet si formë e vetme organizimi i shoqërisë.

Përtej protagonistëve: Nevoja për një akt të ri politik

Nëse Rama dhe Berisha janë dy protagonistët e një teatri që zgjat prej dekadash, atëherë kriza e sotme nuk është më thjesht krizë politike. Është krizë e imagjinatës politike kolektive, e aftësisë për të përfytyruar një tjetër skenë, me aktorë të rinj dhe me një publik që nuk rri më spektator por kërkon llogari.

Sepse një simbiozë destruktive jeton vetëm për aq kohë sa publiku e ushqen me frikë dhe me plogështi. Me frikën se çdo alternativë tjetër është më e keqe, dhe me plogështinë për të ngritur një alternativë të re.

Kjo është arsyeja pse çdo përpjekje për të ndërtuar një rrymë të tretë, një qasje ndryshe, shpërfillet, ridikulizohet, injorohet. Sepse do të duhej të thyente këtë binar të forcës dhe nostalgjisë, të pushtetit dhe revanshit.

Por historia nuk përparon nga ringjallja e simboleve të vjetra, por nga guximi për të shpikur një tjetër mënyrë të të menduarit dhe të të vepruarit. Shqipërisë i duhet një kthesë që nuk vjen as nga të rikthyerit në skenë, as nga të paprekshmit në pushtet, por nga ata që guxojnë të lexojnë të sotmen me sy të lirë dhe të flasin me zë të vetin.

Nëse nuk dalim nga ky teatër, do të na përcaktojnë gjithmonë rolet të tjerët. Dhe historia do të mbetet peng i dy aktorëve që ushqejnë njëri-tjetrin me praninë e vet.

Kur padrejtësia bëhet plagë e mendjes!

Kur padrejtësia bëhet plagë e mendjes!

Kur dashuria nuk mbron: e padrejta si gjenezë e simptomës

Ka një moment në çdo histori terapeutike ku fjala ndalet. Jo sepse pacienti nuk ka çfarë të thotë, por sepse fjalët bëhen të pamjaftueshme. Më ndodh shpesh ta ndjej këtë ndalesë si një pikë kyçe, si një vend i brendshëm ku fjala nuk ka hyrë kurrë. Aty ku nuk është folur, nuk është dëgjuar, nuk është emërtuar kurrë ajo që ka ndodhur. Dhe ajo që ka ndodhur, zakonisht, është një padrejtësi.

Jo një ngjarje e madhe, jo një dhunë e qartë. Por një padrejtësi e vogël dhe e vazhdueshme si ajo pika e ujit mbi shkëmb. Një mungesë. Një fjalë që nuk u tha kurrë. Një sy që nuk të pa. Një përqafim që nuk erdhi. Një braktisje që u quajt “edukatë”. Një turpërim që kaloi si “shaka”. Dhe mbi të gjitha, një zemërim fëminor që nuk u mor kurrë seriozisht. Sepse në vendin tonë, fëmijët nuk kanë të drejtë të ndihen të lënduar. Ata duhet të durojnë. Të kuptojnë. Të falin. Të mos flasin.

Por trupi nuk harron. Zemra nuk fal pa u dëgjuar. Dhe simptomat, herët a vonë, dalin si gjuha e asaj padrejtësie që s’mundi kurrë të flitej.

E padrejta që nuk shihet — dhe nuk emërtohet

Ka një lloj dhune që nuk e shohim si të tillë sepse është “e zakonshme”. Dhe ka një lloj padrejtësie që nuk e quajmë të tillë sepse ndodh brenda dashurisë. Në shtëpi. Në familje. Nga njerëzit që na donin, por nuk dinin si.

Kur fëmija ndëshkohet jo për atë që ka bërë, por për atë që ka ndjerë. Kur i thuhet të mos qajë, të mos frikësohet, të mos mërzitet. Kur ndjenjat e tij shpallen të gabuara, të ekzagjeruara, të tepërta. Ai mëson që nuk ka të drejtë të ndjejë. Dhe kjo është forma më e hershme e padrejtësisë.

Jo rrallë, fëmija përjeton gabimet e të rriturve si faj të vetin. Nëse mamaja nuk e dëgjon, është sepse ai nuk ka folur siç duhet. Nëse babai zemërohet, është sepse ai e ka merituar. Nëse të dy heshtin, është sepse ai nuk është aq i vlefshëm sa të dëgjohet. Dhe kështu nis ndërtimi i një bote të brendshme ku dashuria dhe faji janë të ngatërruara. Ku prindërit bëhen të shenjtë dhe fëmija bëhet problemi. Ku zemra mbushet me heshtje, dhe heshtja me plagë që nuk duken.

Këto plagë nuk quhen trauma. Askush nuk i përmend. Askush nuk i ka bërë me qëllim. Por janë aty. Dhe sa më të padukshme, aq më shumë rrënjosin idenë se “diçka nuk shkon me mua”. Dhe mbi këtë ndjesi ngrihen vite të tëra jete, marrëdhëniesh, përpjekjesh, simptoma që s’kuptohen dot. E padrejta është bërë truall.

Simptoma si dëshmi e së padrejtës

Shpesh, kur flasim për një simptomë, përqendrohemi te përmbajtja: ankthi, depresioni, varësia, vetë-nënvleftësimi, ndonjëherë çrregullime të të ushqyerit ose marrëdhënie të dështuara. Por më pak flitet për simptomën si akt kujtese. Si një mënyrë me të cilën trupi dhe mendja përpiqen të mbajnë mend diçka që është fshirë nga rrëfimi i jetës.

Simptoma shpesh është dëshmi e një përvoje që ka qenë e padurueshme për t’u jetuar kur ndodhi, dhe e papranueshme për t’u emëruar më vonë. Ajo kthehet me një intensitet që shpesh habit edhe vetë pacientin: “Nuk e di pse më kap kjo ndjesi, gjithçka ka qenë në rregull në jetën time.” Dhe pikërisht aty nis kërkimi. Aty ku “gjithçka ka qenë në rregull”, fshihet shpesh një padrejtësi që është mësuar të quhet “normalitet”.

Fëmija që mëson të shtypë ndjenjat për të ruajtur dashurinë e prindit, shpesh rritet duke ndëshkuar veten për çdo emocion që nuk përshtatet me të tjerët. Ajo ndjesi e përhershme që duhet të jesh “mirë”, që nuk ke të drejtë të kërkosh më shumë, që nuk je kurrë mjaftueshëm, janë mbetje të një përvoje ku e drejta për të ndjerë është shkelur pa u parë.

Në këtë kuptim, simptomat janë si një gjuhë që lind nga padrejtësia e pashprehur. Dhe kur i dëgjojmë me kujdes, ato nuk flasin vetëm për dhimbjen e sotme, por për një mungesë të vjetër: për një fjalë që s’u tha, një krah që nuk u zgjat, një ndjeshmëri që mungoi kur ishte më shumë se e nevojshme.

Teoria që i afrohet realitetit

Fatmirësisht, disa autorë e kanë parë këtë lidhje thelbësore mes padrejtësisë dhe simptomës. Alice Miller është ndoshta zëri më i njohur për publikun e gjerë, me shkrimet e saj mbi fëmijën që mban peshën emocionale të familjes. Ajo flet për “fëmijën e mirë”, që mëson të shtypë zemërimin dhe trishtimin për të ruajtur dashurinë e të rriturve dhe që si i rritur, paguan çmimin me depresion, vetë-mohim dhe ndëshkim të vetes.

Donald Winnicott, në mënyrën e tij më të qetë dhe të kujdesshme, na kujton se fëmija nuk ka nevojë për prindër perfektë, por për “mjedisin e mjaftueshëm të mirë”. Dhe kur ky mjedis dështon, jo thjesht njëherë, por vazhdimisht, fëmija nuk zhvillon dot ndjesinë e një vetjeje të sigurt, të mbështetur, të drejtë. Ai mëson të mbijetojë, por jo të jetë.

Selma Fraiberg flet për fantazmat që jetojnë në çerdhe: përvojat traumatike të prindërve që përsëriten te fëmijët e tyre, pa vetëdije, pa qëllim, por me pasoja reale. Këto fantazma janë shpesh forma të trashëguara të padrejtësisë, dhunë që nuk u fol kurrë, ndëshkime që u quajtën edukatë, mungesa që u mbuluan me sakrificë.

Mund të shtohet edhe zëri i Sandor Ferenczi-t, i cili foli me guxim për “terrorin e pakuptueshëm” që fëmija përjeton kur përkujdesësi është edhe burimi i dhunës. Kjo përvojë përmbysëse krijon një ndarje të thellë në brendësi të subjektit, që më vonë ndjehet i çoroditur, fajtor dhe pa të drejtë të kërkojë drejtësi.

Këta autorë na ndihmojnë të kuptojmë atë që shumë pacientë e ndjejnë, por nuk dinë si ta thonë: që në rrënjën e simptomës së tyre nuk qëndron vetëm një gjendje klinike, por një ndjenjë padrejtësie që askush nuk ia pranoi kurrë.

Padrejtësia si tabu kulturore

Në kulturën tonë, fjala “prind” është e shenjtë. Dhe me të, edhe çdo veprim që vjen prej tyre. “Të kanë bërë kokën”, “të rritën”, “të dhanë bukë”, “kanë sakrifikuan gjithçka për ty” etj., janë fraza që dëgjohen shpesh, si një formë ndalese për çdo pyetje, për çdo kritikë, për çdo kujtesë të dhembshme. Fëmija mëson herët se nuk ka të drejtë të ndjejë që është lënduar nga ata që e donin. Ai mëson të heshtë. Dhe më vonë, të mbrojë ata që e lënduan.

Kjo mbrojtje është rrënjosur thellë në mënyrën si shoqëria shqiptare e trajton marrëdhënien prind–fëmijë: me frikë, me faj, me mit. E padrejta që ndodh brenda shtëpisë mbulohet me nderim, me heshtje, me shpjegime që duken logjike, por janë emocionalisht bosh. “Ashtu ishin kohët.” “Nuk dinin më mirë.” “Të donin, por nuk dinin si.” Dhe kështu e padrejta kalon në një gjendje të dyfishtë: nuk quhet e tillë, por gjithsesi lë plagë.

Këto plagë pastaj përjetësohen në një kulturë që nuk njeh vuajtjen si e drejtë të njeriut, por si një borxh që duhet duruar. Që e konsideron vuajtjen si karakter, jo si plagë. Dhe kështu, shumë individë e jetojnë veten si “të dëmtuar”, pa pasur asnjëherë guximin apo lejen për të thënë: “kjo që më ndodhi nuk ishte e drejtë.”

Pikërisht këtu, në këtë çarje midis përvojës së brendshme dhe narrativës kulturore, lind simptomatologjia më e heshtur, më e shpërfillur, më e thellë. E padrejta bëhet e padukshme por asnjëherë e padëmshme.

Të jesh dëshmitar i vonuar

Në një botë që i kërkon individit të harrojë, të falë pa e kuptuar, të pranojë pa u dëgjuar, roli i terapistit është i jashtëzakonshëm: të jetë dëshmitar. Të ulet përballë një njeriu që flet për herë të parë për atë që nuk ka pasur emër. Të mos e ndalë. Të mos e shpjegojë. Të mos e minimizojë. Por të dëgjojë. Dhe me këtë akt të thjeshtë por të fuqishëm, të ndihmojë që ajo që ishte simptomë, të kthehet në histori. Që ajo që ishte e brendshme, të marrë formë të jashtme. Që e padrejta, më në fund, të quhet e tillë.

Nuk është e lehtë. Sepse shpesh, përballë nesh, ulet një njeri që ka ndërtuar gjithë jetën mbi mohimin e saj. Që ka bërë paqe me mungesën e drejtësisë duke ndëshkuar veten. Që ka mësuar të jetë “mirë”, kur në fakt është thyer brenda. Dhe detyra jonë nuk është ta nxjerrim menjëherë nga ai vend por ta shoqërojmë në rrugën e rikthimit tek e vërteta e tij.

Ky proces nuk është vetëm shërim. Është edhe akt drejtësie. Një drejtësi e vonuar, e vogël, intime por thelbësore. Është çasti kur një njeri pushon së menduari që është faji i tij. Kur fillon të kuptojë se ajo që ka ndjerë gjithë jetën nuk ishte çrregullim por një reagim i ndershëm ndaj një padrejtësie të panjohur.

Dhe në atë çast, simptomat ndoshta nuk zhduken. Por marrin një emër. Një kuptim. Një vend në histori. Dhe kjo është më shumë sesa mjekim. Është kthimi i subjektit tek vetja.

Dje bëra një pyetje të thjeshtë:

Dje bëra një pyetje të thjeshtë:

Cila është gënjeshtra juaj e preferuar nga politika shqiptare?

Një përgjigje doli mbi të gjitha:

“Në politikë përgjegjësia është personale. 5 bien, mijëra ngrihen.”

Nuk më habiti. E kemi dëgjuar shpesh, e kemi parë të përdoret si justifikim elegant, si mburojë morale.

Por sa më shumë e dëgjon, aq më e zbrazët të duket.

Kur bien 5, bëhet zhurmë. Ka lajme, konferenca, arrestime me drita të ndezura.

Po ata që bien, kanë abuzuar me miliona, kanë shkelur mbi njerëz që punuan ndershëm,

kanë bërë dëm që nuk ndreqet me një konferencë shtypi.

Dhe ndërkohë, mijëra të tjerë janë gati të vazhdojnë të njëjtin model.

Me fytyra të tjera, por me të njëjtën logjikë: të heshtin, të përshtaten, të kalojnë pa u lagur.

Prandaj, nuk kemi më luksin të kënaqemi me rënie.

Duhet të fillojmë të kuptojmë modelin që i ngre ata njerëz në pozita, i mbron, ua mbyll gojën

dhe më pas i flijon për të mbajtur sistemin në këmbë.

Nuk dua të jem pjesë e këtij riciklimi.

Nuk dua të ngrihem mbi dështimin e dikujt tjetër.

Dua që të bjerë modeli që i mban të gjallë këto dështime dhe ua kalon faturën qytetarëve.

Përgjegjësia, për mua, nuk është slogan.

Është barrë. Dhe nëse nuk e mbaj unë i pari, nuk kam të drejtë ta kërkoj nga të tjerët.

Nëse edhe ju jeni lodhur me riciklimin, është koha të kërkojmë më shumë —

dhe të fillojmë nga vetja.

Neli

Sot ndalemi. Vëzhgojmë. Dëgjojmë më gjatë.

Sot ndalemi. Vëzhgojmë. Dëgjojmë më gjatë.

Sepse ka fëmijë që flasin me sytë, me ritmin e trupit, me një vizatim që thotë gjithçka. Fëmijë që ndjejnë botën thellë, me një intensitet që na kujton sa shumë kemi harruar të ndjejmë.

Në çdo shtëpi ku rritet një fëmijë në spektrin e autizmit, ka dashuri që sfidon lodhjen, kreativitet që sfidon mungesat, përkushtim që s’matet me orë.

Prindër që bëhen mjekë, mësues, psikologë, artistë—çdo ditë.

Të heshtur, të qëndrueshëm, të pamposhtur në butësinë e tyre.

Shkollat tona, shërbimet tona, shoqëria jonë ka aq shumë për të mësuar nga këta fëmijë dhe nga këto familje. Ata nuk kërkojnë mëshirë, por mirëkuptim. Jo privilegj, por praninë tonë të plotë dhe të kujdesshme.

Le të jemi më të hapur, më të duruar, më të vëmendshëm. Le të krijojmë hapësira që e pasqyrojnë bukurinë e shumëllojshmërisë njerëzore. Sepse secili fëmijë është një dhuratë, një botë më vete—dhe çdo botë meriton të lulëzojë në mënyrën e vet.

Sot, zemra është me prindërit. Me mësuesit që përpiqen. Me terapistët që japin gjithçka. Dhe mbi të gjitha, me fëmijët që na mësojnë përditë se çfarë do të thotë të duash pa kushte.

Dhe duhet të jetë kështu jo vetëm një ditë në vit!